Langt flere har fået mulighed for at eje en luksusbil
Drømmer du også om at udskifte din Kia eller Citroën med en mere luksuriøs bil som f.eks. en Audi, BMW eller måske er Mercedes? Det gør de fleste bilejere nok, men det kræver en tyk pengepung at køre den slags biler. Det har hidtil mest været direktører og andre velhavere forundt. Med den nye finanslov for 2016 er der imidlertid åbnet op for at en større del af befolkningen kan gå rundt med et sæt Audi-nøgler i lommen.
Hidtil har biler der koster mere end 81.700 kr. været belagt med en registreringsafgift på 180% af bilens værdi. Det er faktisk de højeste bilafgifter i hele Europa.
Med den nye finanslov er denne afgift sænket til 150%. Det lyder måske ikke af så meget, men for de helt dyre biler betyder det en ikke ubetydelig kontant besparelse, der gør det lidt nemmere at få råd til en luksusbil.
En VW Passat er nu omkring 40.000 kr. billigere mens en Audi A6 kan fås næsten 60.000 kr. billigere end før.
Der skal dog stadig et pænt stort beløb på bordet for at kunne erhverve sig en bil af denne type.
Drømmer du stadig om en luksusbil uden at have luft i budgettet til et billån på en halv million, så er der altid muligheden for at købe brugt. De tyske luksusbiler er bygget langt bedre og mere holdbart end billige Korea-biler. Derfor er en Audi eller BMW, der er 5-10 år gammel stadig en lækker bil, du kan have i mange år.
Spar en kvart million ved at købe brugt
Lad os tage et par eksempler og kigge på økonomien.
Allan Hansen Automobiler A/S ligger i Daugård nær Vejle i Østjylland og er specialiseret i netop brugte luksusbiler. Vi har bedt dem hjælpe os med at oplyse priser på udvalgte biler til denne udregning.
Vil du gerne eje en Audi A6, så koster den billigste model af A6’eren (1,8 TFSI 190 hk) fra ny hele 580.555 kr. – altså over en halv million. Hvis du kan leve med en 6 år gammel model der næsten svarer til dette (2,0 TFSI 170 hk), så kan den hos Allan Hansen fås for 219.900 kr. Dette er en godt stykke under halvpris og svarer f.eks. til hvad en ny Kia Cee’d koster.
Jeg ved godt hvad jeg ville foretrække.
Brugtleasing – det bedste fra begge verdener
Allan Hansen tilbyder også leasing af brugte luksusbiler og faktisk kan dette økonomisk set være en bedre løsning end både leasing af nye biler og køb af brugte biler. Dette gælder både for luksusbiler og deres mindre søskende i bilfamilien.
Det er almindelig kendt viden, at en helt ny bil falder voldsomt i værdi det øjeblik, man triller den ud fra bilforhandleren. Derfor vælger mange at købe en lettere brugt model, så man ikke selv får dette værditab, der direkte smitter af på bundlinjen, hvis man sælger den igen på et tidspunkt. Udfordringen ved at købe en brugt bil er dog, at den kan være dyrere i vedligehold og reparationer.
Hvis du i stedet for at købe vælger at lease en bil får du det man i branchen kalder for budgetsikkerhed. Det betyder at du hver måned ved, hvad bilen koster dig. Der kommer ingen store ekstraregninger i form af f.eks. mekanikerregner og service.
Ved leasing falder registreringsafgiften med alderen og da brugte leasingbiler som oftest kommer fra erhvervssegmentet og er over tre år gamle betyder det, at afgiften er den laveste. Samtidig har brugte leasingbiler den fordel fremfor brugte købebiler, at de er passet ekstremt godt på, på grund af den indbyggede serviceaftale, da der altid er tale om genleasing. Altså leasede biler, der leases ud igen.