Slip for rust med undervognsbehandling
Der er mange måder at passe godt på din bil på. En af dem er ved at lade den undervognsbehandle. Med en undervognsbehandling beskytter du din bil mod rust. Det er med til at sikre din bil mod skade, og at den opretholder en vis værdi. Vi fortæller her om, hvorfor du skal lade din bil behandle, og hvor du kan få behandlingen foretaget henne.
Hvorfor ruster min bil?
En undervognsbehandling er smart, fordi du beskytter din bil mod rust. Men hvorfor er det aktuelt? Det er det, fordi din bil ruster. Biler bliver ikke produceret til det danske klima, som er udsat for store temperatursvingninger årligt. Dertil er salt på vejene i de kolde vintermåneder med til at give optimale forhold til rust. Derfor er det vigtigt, at du får undervognsbehandlet din bil, så rustning undgås.
Bevar værdien i din bil
En bil har værdi. Den vil gradvist tabe sin værdi, og det er meget utænkeligt, at du kan sælge din bil dyrere end din købspris. Dog kan du med en undervognsbehandling være med til at opretholde en bedre værdi i din bil. Når du skal sælge den, kan du sige, at den er undervognsbehandlet, og derfor vil den være mere attraktiv. Dertil kan den sælges dyrere, hvis den er undervognsbehandlet.
Hvor tit skal min bil undervognsbehandles?
En undervognsbehandling hvert andet år burde være tilstrækkeligt, men hvis du er i tvivl om, om det er tid til en behandling, kan du bruge en neutral rådgiver, som ikke arbejder hos et af de store undervognsbehandlingsfirmaer f.eks. Quickpot.dk
Hvis du har en garantiaftale med et firma, skal tidsintervaller overholdes, og så giver behandlingstidspunkterne sig selv.
Hvem laver en undervognsbehandling?
Der findes utallige rustbeskyttelsescentre over hele landet, som er klare til at undervognsbehandle din bil. Hvis du har en aftale med det sted, hvor bilen er købt, er det klogt at overholde den, men ellers står stedet dig frit for.
Find et sted, du stoler på. Her skal du sikre, at stedet overholder sprøjteskemaet, som stort set alle biler har. Skemaet fortæller, hvor der må behandles, og hvor der ikke må behandles. Ganske få biler har intet sprøjteskema. Her er det rustcentrets vurdering og erfaring, der bestemmer, hvor der må behandles og ikke behandles.
Det er en god idé at have spørgsmål klar til undervognsbehandlingscentret. F.eks. hvilken behandling der er bedst til din bil, og hvad behandlingen koster. Dertil kan der måske være mulighed for at lave en rabatordning, hvis du nu benytter centret igen. Det er bedre, at du er nysgerrig på behandlingen og har indsigt i, hvad der foregår.
Produkterne er lige gode – behandlingen er afgørende
FDM’s erfaring er, at de gode beskyttelsesprodukter er lige gode. Derfor er det ikke mærket på produktet, der spiller ind, men hvordan det anvendes. Det er altså vigtigt, at du finder et sted, der har masser af erfaring, og som kan undervognsbehandle din bil grundigt og ordentligt. Suvo, Tectyl, Pava og Dinitrol er blandt de førende i landet, hvis du mangler inspiration til at finde et rustbeskyttelsescenter.
Hvad koster en undervognsbehandling?
En undervognsbehandling koster ca. mellem 3.500-5.000 kroner alt efter, hvem der behandler, og hvilken behandling du skal have. Der er både miljøvenlige behandlinger samt støjdæmpninger. Dertil er der selvfølgelig en normal undervognsbehandling.
Du bør ikke nødvendigvis tage den billigste behandling. Find en behandling, der er grundig, og som følger sprøjteskemaet.
når man efter måske 10år vil sælge sin standart bil, har man i tiden brugt ca. 15000kr på undervogns beskyttelse. det er jo spild af penge, man får ikke 15000kr mere for en 10år gammel bil, ud over det er der flere bilproducenter som ikke dækker med 7 og 10 eller 12års rust garanti hvis den får undervogns behandling.. det samme problem opstår når “dem som behandler bilen” bor udløbs huller i karrossen, de huler er bag efter ubeskyttet og ødelagt. så jeg ved ikke rigtig om hvad jeg skal sige til jeres vurdering af hvad undervogns beskyttelse er værd, men i har ret mange uvidende mennesker vil tro og give mere for bilen, fordi det bliver sagt hele tiden.. det virker på samme måde som reklamer, til sidst tror man på at brug så mange penge på ingen ting, da bilproducenterne fuld galvanisere bilens undervogn fra fabrikken. jeg skal IKKE have en bil med undervogns beskyttelse som skjuler vand og luft lommer.