Sådan fjerner du overfladerust fra din bil
Hvis du ser rust på din bil så er det vigtigt at du får stoppet denne proces hurtigst muligt. Når først rusten får fat kan nedbrydningen gå ret stærkt og omkostningerne til reparationer vil løbe hurtigt op.
Der findes forskellige former for rust, og ligeledes forskellige former for metoder til at fjerne det. Det er vigtigt at du kender forskellene.
I denne artikel kigger vi på flyverust samt dybere rustpletter i metallakken.
Flyverust
Flyverust er ikke nødvendigvis rust fra din egen bil. Det er typisk rustpartikler som kommer fra andre elementer, det kan være andre køretøjer, partikler fra en jernbro eller gennem vandet i vaskehallen.
Når disse rustpartikler rammer din bil sætter de sig i overfladelakken. Det ses oftest til foråret under forårsklargøringen af bilen. Det er små røde pletter der er på størrelse med et knappenålshoved.
I og med det blot sidder på overfladen af lakken, behøver du heldigvis ikke have de store maskiner frem. Du kan nøjes med købe en såkaldt claybar, som er poly-elastisk ler, der er designet til slibe meget blidt og fjerne urenheder og metaller fra overfladelakken. Derudover skal du bruge et glidemiddel. Autosæbe er som sådan helt fint, men der findes også speciel spray til det.
Start med at vask bilen grundigt. Herefter påfører du glidemidlet med din claybar og efter et stykke tid vil du kunne mærke at din bil bliver helt glat igen og flyverusten er væk. Afslut processen med at give den en god polering.
Fjern rustpletter i metallakken
Har du fundet større rustpletter som er gået ned i metallakken så skal der laves et noget større stykke arbejde.
Den traditionelle metode består i at fjerne al løs rust og herefter enten sandblæse området eller bruge en stålbørste til at fjerne det resterende. Problemet med sandblæsning er at det ødelægger et ret stort område og kan beskadige både lister og glas på bilen. Det gør processen langsommelig.
Men der findes faktisk en smartere måde. En metode man faktisk brugte til at rengøre Frihedsgudinden med tilbage i 80’erne.
Metoden hedder sodablæsning og går ud på at man med et højt tryk sprøjter sodapulver på området der skal rengøres. Sodaen fjerner kun overfladerust og maling, og beskadiger altså hverken lister eller ruderne på bilen.
Med en sodablæser kan du hurtigt lave små lokale rust reparationer på de udsatte steder som omkring lister og kanter, uden du behøver en større afdækning eller afmontering af andre dele.
På YouTube kan du finde videoer til hvordan du bygger din egen sodablæser eller du kan købe en her.
Når området er fri for rust, så skal du bruge en rustbeskyttende grunder. Grund det frit lagte område et par gange og vent til det er helt tørt. Polér nu området til det er glat og giv det nu et par gange tokomponent akryllak. Når det er helt tørt kan du igen polere området. Se en detaljeret trin for trin guide her.
Guidesne herover skal ses som vejledende. Vi kan således ikke drages til ansvar for eventuelle følgeskader som sker efter brug af ovenstående guides.
Er du det mindste i tvivl, så søg professionel hjælp hos en mekaniker eller pladesmed. Har du modet og lysten til at lave det selv og er samtidig indforstået med at der kan opstå fejl i denne proces, så synes vi bare du skal kaste dig ud i det.